Ortopedie

Totální náhrada kolenního kloubu

Anatomie kolenního kloubu

Kolenní kloub je tvořen stehenní kostí, holenní a lýtkovou kostí a čéškou. Kluzné povrchy kloubu jsou kryty hyalinní chrupavkou. Stabilita kolenního kloubu je tvořena kloubním pouzdrem, kloubními vazy a svaly. V bezprostředním okolí kloubu probíhají nervy a cévy zásobující dolní končetinu.

Artróza kolene (gonartróza)

Jedná se o degenerativní nezánětlivé postižení struktur kolenního kloubu, projevující se zpočátku zejm. bolestmi při pohybu a ztuhlostí kloubů. Později přichází i bolest klidová. Typickou je též bolest startovací v ranních hodinách a po delším období nečinnosti. Často též pozorujeme změnu osy končetiny.

Příčinou mohou být:

Léčba gonartrózy

Léčbu samotnou lze rozdělit na postupy konzervativní tzn. neoperační a postupy operační. V počátečních stádiích gonartrózy využíváme především farmakologické a rehabilitační postupy, velký důraz klademe na vhodnou volbu sportovních aktivit. Vhodná je především cyklistika a plavání. Neméně důležitou součástí léčby je kontrola hmotnosti pacienta, coby prevence přetížení nosných kloubů. Operační léčba zahrnuje léčbu artroskopickou i otevřené operační techniky. Artroskopicky je možné řešit poškození menisků, ošetření chondrálních defektů a ostatní poškození kolene. Otevřené operační techniky zahrnují především osteotomie ke korekci osy končetiny a implantace totálních endoprotéz kolenního kloubu. Při rozhodování o indikaci konkrétního operačního řešení jsou vždy rozhodující obtíže pacienta indikující stupeň poškození kloubu.

Umělý kloub – aloplastika – totální endoprotéza (TEP)

Aloplastika kolenního kloubu je náhrada poškozeného kloubu implantátem. Femorální i tibiální komponenta totální endoprotézy je nejčastěji tvořena slitinou kovů a fixována kostním cementem. Kluznou část totální endoprotézy tvoří polyethylenová vložka.

Předoperační příprava

Pacient před totální náhradou kloubu prochází sérií vyšetření, přičemž v průběhu celé předoperační přípravy je koordinován svým ošetřujícím lékařem. Nedílnou součástí předoperační přípravy je též vyšetření zánětlivých fokusů k vyloučení endogenních zdrojů infekce. V indikovaných případech je naplánován odběr krve (autotransfuze), kterou pacientovi na konci operace vrátíme zpět.

Operace

Doba, kterou pacient stráví na operačním sále, je individuální. Po příchodu do našeho zařízení pacienta navštíví anestesiolog a dohodne s pacientem vhodný způsob anestesie a pooperační analgesie. V průběhu operace a bezprostředně po operaci využíváme postupy a systémy, které šetří krevní ztráty.

Pooperační doléčení

Po operaci je pacient sledován na pooperačním oddělení, kde je jeho stav trvale monitorován. Další léčba pak probíhá na nadstandardních lůžkách našeho zařízení, kde se o pacienta stará tým zkušených sester, lékařů ortopedů a fyzioterapeutů. Pacient má po celou dobu pobytu svého osobního fyzioterapeuta. Průměrná doba hospitalizace po operaci je do odstranění stehů (12-14 dnů). Za tuto dobu pod vedením fyzioterapeutů se pacient naučí základní soběstačnosti a chůzi po rovině i do schodů. Po této době je pacient obvykle schopen propuštění do domácího léčení. Podle průběhu léčení a s ohledem na zajištění domácí péče po propuštění může pacient na doléčení zůstat na naší Klinice, nebo můžeme zajistit překlad do příslušného rehabilitačního ústavu nebo lázeňského ústavu (dle doporučení zdravotních pojišťoven). Podrobný popis rehabilitační péče v průběhu hospitalizace viz. "Rehabilitační standardy v ortopedii".

Komplikace a rizika

Riziko komplikací je spojeno s každým operačním výkonem. Nejdůležitější prevencí komplikací jsou zkušenosti operatérů, použití ověřených moderních materiálů a postupů.

Mezi nejčastější komplikace totální náhrady kyčle patří sekundární hojení, omezení hybnosti. O všech komplikacích budete podrobně seznámen lékařem při ambulantním vyšetření. Lékař rovněž rád odpoví na Vaše další dotazy.

Režimová doporučení pro pacienty po totální náhradě najdete přehledně na našich stránkách a budou Vám znovu opakovaně připomenuty během pobytu u nás. Viz. Informované souhlasy.

Nahlédněte do ambulance našich ortopedů

Ortopedie

Čt 8:30 - 14:00