Vyšetření žaludku

Gastroskopie je vyšetření ohebnou sondou zavedenou ústy do jícnu, žaludku a dvanáctníku. Vyšetřující lékař sleduje obraz přenášený optickými vlákny a videořetězcem na TV obrazovce. Z hlediska kvality, časnosti diagnosy a možnosti okamžitého šetrného zákroku (odběr vzorků, stavění krvácení) se jedná o vyšetření nenahraditelné jinou metodou.

Účelem vyšetření je objevení a zhodnocení eventuálního chorobného procesu ve vyšetřované oblasti či sledování změn stavu procesu již známého.

Před vyšetřením:

Před vyšetřením je potřeba nejméně 8 hodin nejíst, nepít (event. malé množství čiré tekutiny), nekouřit. Pokud je vyšetření prováděno v ranních hodinách doporučujeme odložit požití ranních léků až po vyšetření. Těsně před vyšetřením Vám bude podán na sliznici dutiny ústní a krku znecitlivující sprej.

Vyšetření:

Vyšetření probíhá v leže na levém boku. Do úst Vám sestra vloží náustek, který stisknete zuby či dásněmi. Poté Vám lékař zavede přístroj přes náustek do krku a dále do trávicí trubice. Zpočátku je třeba Vaší spolupráce při polykání, v další fázi již lékař přístroj zavádí sám. Během vyšetření je nutné žaludek rozfouknout vzduchem, proto je nutné počítat s pocitem na zvracení, dávením. Pokud si to povaha Vašeho onemocnění žádá, je někdy nutné odebrat bioptické vzorky, odstranit slizniční výrůstky (polypy), v případě krvácení toto zastavit. Tyto procedury jsou náročnější na čas, proto vyšetření pak trvá déle, je však nebolestivé. Po některých výkonech nutno počítat s možností následné krátkodobé hospitalizace. Jinak po nekomplikovaném průběhu možno opustit endoskopické pracoviště ihned po vyšetření.

Po vyšetření:

Pacientovi je doporučen léčebný režim, preventivní opatření po provedeném zdravotním výkonu a naplánování eventuálních dalších kontrolních vyšetření.Po provedení navrhovaného zdravotního výkonu , který proběhl bez komplikací není třeba žádného opatření, pouze jíst a pít nejdříve 30 minut po ukončení výkonu.

Po nitrožilním podání zklidňujících léků a léků proti bolesti( analgosedace) nesmíte řídit motorová vozidla, jezdit hromadnou dopravou, pít alkohol, provádět úkony, vyžadující pozornost, nečinit významná a právní rozhodnutí, nepodepisovat právní dokumenty.

Poučení pacienta před vyšetřením žaludku (esofagogastroduodenoskopií)

Charakteristika:

Esofagogastroduodenoskopie je vyšetření horní části trávícího ústrojí. Toto vyšetření Vám bylo doporučeno na základě Vašich obtíží, nebo jako prevence k časnému rozpoznání možných chorobných změn. Vlastní vyšetření se provádí ohebnou sondou o průměru 12 mm zavedenou ústy do jícnu, žaludku a dvanáctníku. Vyšetřující lékař sleduje obraz přenášený optickými vlákny a videořetězcem na TV obrazovce. Z hlediska kvality, časnosti diagnosy a možnosti okamžitého šetrného zákroku (odběr vzorků, stavění krvácení) se jedná o vyšetření nenahraditelné jinou metodou.

Doba vyšetření cca : 15 min.

Průběh:

Před vyšetřením je potřeba nejméně 8 hodin nejíst, nepít (event. malé množství čiré tekutiny), nekouřit. Pokud je vyšetření prováděno v ranních hodinách doporučujeme odložit požití ranních léků až po vyšetření. Vyšetřujícího lékaře informujte o svých závažných onemocněních a alergiích. Před zavedením přístroje Vám bude podán na sliznici nosohltanu znecitlivující spray. Vlastní vyšetření je zahájeno zavedením přístroje přes kousací kroužek do úst a dále do trávicí trubice. Nutno počítat s nucením na zvracení a dávením. Zpočátku je potřeba Vaše spolupráce při pokusu o polknutí v dalším průběhu lékař se sestrou zavádí přístroj sám. Během vyšetření klidně dýchejte nosem nebo ústy, nepolykejte.

Po nekomplikovaném vyšetření možno nemocnici opustit ihned, jíst a pít lze za 30 min.

Možné zákroky a komplikace v průběhu vyšetření:

Výkony které lze v průběhu vyšetření provést (odběr bioptických vzorků, odstranění polypů, stavění krvácení apod.) jsou nebolestivé, ale někdy vyžadují nitrožilní aplikaci sedativa s následnou krátkodobou hospitalizací (1-2 hod.). V den podání sedativa není pacientům dovoleno řízení motorových vozidel a obsluha zařízení vyžadující zvýšenou pozornost. Tak jako při každém invasivním vyšetření může i při gastroduodenoskopii dojít ojediněle k nečekaným komplikacím vyžadujícim přijetí do nemocnice, či chirurgický výkon. Může dojít k poranění jicnu a žaludku až proděravění stěny žaludku.Většinou v případě závažného nálezu. V případě nejasností se obraťte na vyšetřujícího lékaře.

Nahlédněte do ambulance gastroenterologie